dvba-theo-smitsTheo Smits

Ik ben in augustus 1977 begonnen als matroos verbindingsdienst bij de Koninklijke Marine. Na een mooie carrière in die 37 jaar ben ik sinds juni 2014 met FLO. Direct aansluitend aan mijn FLO ben ik 3 jaar werkzaam geweest als havenmeester in de gemeente Huizen. Momenteel ben ik huisman, wat mij prima bevalt. Zo kan ik ook meer tijd voor de DVBA beschikbaar maken.

Naast de vele jaren die ik met de KM van huis ben geweest, ben ik 3 keer uitgezonden geweest. 1988 – Perzische Golf, 1994 – Voormalig Joegoslavië, 2009 – Djibouti (anti piraterij missie).

Sinds 2012 her-opstapper en eigenlijk direct aangesloten bij de DVBA doordat een collega mij hierop attent maakte. Mijn eerste motor was een Suzuki 550 F maar door het werk moest ik deze hobby langere tijd in de koelkast zetten. Tussendoor heb ik met regelmaat een motor geleend of gehuurd, het motorrijders bloed blijft toch kriebelen. Opstappen op mijn BMW K1200RS voelde dan ook alsof je nooit gestopt was. Door enkele vervelende reparaties heb ik deze motor ingeruild voor een Honda Shadow 1100 C3. Heel anders rijden uiteraard en nét iets te klein voor mijn lange benen maar enorm van genoten en veel kilometers mee gemaakt.

Sinds 2017 rij ik een Goldwing F6B (Bagger) een heerlijke toerbuffel. Ik ben getrouwd met Christa (rijdt sinds een jaar ook zelf motor), heb twee dochters, twee schoonzoons en twee kleinzoons. Het leven wordt steeds leuker.

DVBA, Dutch Veterans Bikers Association


Eric van Munster (waarnemend)

Na bijna 36 jaar doorgebracht te hebben bij de Koninklijke Marine viel het doek eind 2015 en werd ik met Functioneel Leeftijd Ontslag (FLO) gestuurd. Gedurende mijn loopbaan ben ik allesbehalve een zogenaamd ‘loopbaanvolgend’ medewerker geweest. Ik ben begonnen bij de verbindingsdienst maar zag een grotere uitdaging in de Electronische Oorlogsvoering, hiervoor moest ik wel omscholen naar een ander dienstvak.

Na 16 jaar varen bij ben ik weer omgeschoold, ditmaal tot vliegtuig sensor operator  (VSO) en ben gaan vliegen aan boord van het marinepatrouille vliegtuig, de P3C Orion. In 2015 besloot de voormalige minister van Defensie dat deze vliegtuigen wegbezuinigd gingen worden, hierdoor werd ik gedwongen om wederom voor een ander soort werk te kiezen. Mijn keus is toen gevallen op de ‘sectie stiekem’ in Den Haag, de bedrijfsvoering sprak mij niet aan en het was na 3 jaar dus tijd om weer iets anders te zoeken. Het werd een baan waarbij ik voor alle Krijgsmachtonderdelen met NAVO partners informatie kon uitwisselen en deelnemen aan gezamenlijke projecten binnen de Nederlandse Krijgsmacht en de NAVO.

Na 4 jaar werd ik gedwongen om wederom een andere functie te gaan bekleden en mijn keus is toen gevallen op de afdeling operationele inlichtingen (N2) binnen het hoofdkwartier op het welbekende Curaçao. Uiteindelijk werd mijn functie wegbezuinigd en heb ik mijn diensttijd afgemaakt als Stafofficier Beveiliging van het Caribische gebied binnen de staf.

Naast het vervullen van vakgerichte functies heb ik langdurig deel uitgemaakt van diverse OOO’s, de onderling overleg organen en de huidige medezeggenschap commissies. Sinds 1998 was ik ook vertrouwenspersoon binnen de marine. Ik heb deelgenomen aan een 7-tal missies: Sharp Guard, Deny-Flight, Joint Endeavour, Joint Guard, Noble Anvil, Allied Force en Allied Harvest.

Na de werkzame periode ben ik gaan genieten van mijn vrije tijd en motorrijden is daar een groot onderdeel van geworden. Ik had 35 jaar mijn motorrijbewijs maar had nog nooit een motor bezeten. In het voorjaar van 2016 heb ik de huidige Kawasaki VN900 gekocht en geniet volop van de vrijheid die een motor biedt.

Na deelname als introducee aan het familieweekeinde in Zeeland kwam ik tot de conclusie dat de DVBA een vereniging is waar ik lid van wilde worden. Wat mij vooral aansprak is de laagdrempeligheid en dat ongeacht je afkomst of achtergrond je welkom bent. Bovendien hebben alle leden een achtergrond die in meer of mindere mate zorgt voor een gemeenschappelijk goed. Dat gemeenschappelijk goed is wat de leden verbind en mij aantrekt.

Naast motorrijden houd ik ook van watersport, zo heb ik wedstrijden gezeild op zee met een team op een J24 (zeilboot) en al jaren ben ik met grote regelmaat te vinden op het Friese water. Na enige overwegingen en aansluitende gesprekken met o.a. de Chief heb ik mij verkiesbaar gesteld voor de functie van secretaris. Ik maakte in korte tijd vele bestuurswisselingen mee en ik wil mede zorg dragen voor continuïteit in het bestuur.DVBA, Dutch Veterans Bikers Association



Gerrit Mouw

Motorrijden is voor mij al ruim 43 jaar de meest ultieme vorm van ontspanning. Het helpt en geeft mij de mogelijkheid, om mijn gedachten even op iets anders te richten en te resetten. Mijn 1ste motor was een Honda 250 cc, welke al gauw werd vervangen door een HONDA 500 Four, Suzuki 750 Twinn (tweetakt), Honda 6 cylinder, Yamaha, BMW R1100S, BMW R1200S en nu ben ik overgestapt naar een Yamaha Wildstar 1600.

Na ruim 41 jaar als beroepsmilitair binnen de Koninklijke Landmacht bij verschillende eenheden te hebben gediend en verschillende uitzendingen, waarvan ik sommige als plezierig en anderen weer als minder plezierig heb ervaren, moest ik in 2013 Defensie verlaten om met FLO te gaan.

Voor de een is dit het moment om niets meer te gaan doen, en voor de ander is dit het moment om andere dingen te gaan doen. Zo ben ik in het verenigingsleven verzeild geraakt en sinds een aantal jaren voorzitter bij een grote scoutinggroep. Daarnaast rij ik regelmatig voor een evenementenorganisatie materiaal naar diverse muziekfestivals.

In januari 2012 ben ik lid geworden van de DVBA, de eerste paar jaar heb ik heerlijk meegereden. Ik heb mij in 2015 aangemeld voor de vacante Family Officer functie omdat ik de mening was toegedaan dat ook diegene met gezondheidsproblemen en of op uitzending zijn aandacht van het DVBA verdienen. Deze functie doe ik nu waarnemend. Sindskort vervul ik de functie van DVBA penningmeester (Treasurer).DVBA, Dutch Veterans Bikers Association


Peter Fröling

Motorrijden is voor mij ‘a way of living’, na vele BMW’s rijd ik nu op een Victory Cross County. Ik ben alweer een paar jaar met prépensioen (flo) na 36 jaar beroepsmilitair te zijn geweest bij de KL (rijdende artillerie) en onvermijdelijke vele, verschillende commando en staf functies in binnen- en buitenland. Uitzendingen naar Bosnië en Afghanistan, toch wel de bijzonderste ervaringen in mijn (beroeps)leven.

Na een jaar leraar natuurkunde op een VWO besteed ik nu een groot deel van mijn tijd aan/voor/met veteranen (o.a. DVBA, nuldelijnshelper, regiocoördinator project ‘Veteraan voor de klas’, bestuur Veteranen Ontmoetingscentrum ‘de Oude Stomp’ in Alphen a/d Rijn. DVBA, Dutch Veterans Bikers Association


Wouter Jongma

Mijn diensttijd is begonnen in 2002 bij 270 muncie tot er een reorganisatie aan kwam en ik met het 2de peloton mee verhuisd ben naar 150 gemcie wat later 130 cluster compagnie is geworden. De dienst heb ik verlaten in 2007, waar ik af en toe nog wel eens spijt van heb….

Ik heb 2 uitzendingen naar Irak gedraaid de eerste met SFIR 2 in Ar Rumaythah en de tweede keer met SFIR 5/Redost in As Samawah om al het Nederlandse materiaal terug te verschepen.

In het dagelijkse leven ben ik chauffeur en rijd ik met bitumen in een tankwagen hoofdzakelijk naar België, Duitsland en Frankrijk. Verder ben vader van 2 kinderen, een zoon van 5 en een dochter van bijna 9 en ben ik al ruim 11 jaar gelukkig getrouwd met mijn vrouw Katinka.

Motor rijden doe ik zo veel mogelijk, en als het maar half kan pak ik lekker de motor. Ik ben begonnen op een Honda cb250 en toen ik het zware rijbewijs had op een Honda Transalp, de alp heb ik inmiddels ingeruild voor een Honda Pacific Coast waar ik al heel wat kilometers mee gemaakt heb.

Ik ben in 2013 lid geworden van de DVBA, ik zag in de checkpoint een stuk over de jaarlijkse veteranen motorrit en besloot om deze mee te rijden, tijdens de rit heb ik de dvba leren kennen en heb me gelijk aangemeld, wat een gezellige club.DVBA, Dutch Veterans Bikers Association


DVBA, Dutch Veterans Bikers AssociationPeter van de Leijgraaf
DVBA, Dutch Veterans Bikers AssociationMijn dienstcarriere is gestart in maart 1980 als dienstplichtig militair. Vervolgens ben ik in september dat jaar uitgezonden naar Libanon te Al-Yatun en Hariss. Van 1981-1985 heb ik gediend als KVV-chauffeur zwaar transport.

Mijn 1e motorfiets was een Suzuki GS 650 GT, 2e HD Sportster en een Honda XL 500, 4e HD sportster. Mijn hobbies zijn motorrijden, DVBA, het Initiatief Jonge Veteranen en hengelsport.

 


 

Yolanda DVBA, Dutch Veterans Bikers Association

DVBA, Dutch Veterans Bikers AssociationMijn carrière is gestart in de reiswereld waar ik veel van de wereld heb gezien. In 1999 ben ik de IT ingerold en ben vanaf de helpdesk tot softwaredocent en applicatie/databasebeheerder uitgegroeid. Ik heb een grote passie voor Genealogie (stambomen), Social Media, marketing, schrijven en webdesign.

Tijdens mijn eerste motorrijles (jaren ’90) vond de instructeur het maar veiliger dat ik ‘gewoon auto bleef rijden’. Dus ben ik maar een ervaren achterop-rijdster geworden op diverse Harley’s. Zelfs in Los Angeles rondgetoerd.

Heb een zwak voor militairen, veteranen, oorlogsschepen, monumenten en militaire begraafplaatsen die ik waar ik ook ben, altijd wil bezoeken (Pearl Harbor, River Kwai, San Diego, Tampa). Op de één of andere manier ontmoet ik altijd, waar ik ook ben, veteranen waarmee ik in gesprek raak.

Ben met een fantastische vent getrouwd, zonder kids zonder ‘pets’, leef ik een gelukkig leven, en als Disneyfan hopelijk ooit definitief in Florida. Dank voor de hartelijke ontvangst. (Zie voor langer intro het forum.)

DVBA, Dutch Veterans Bikers Association

Als je vragen hebt over privacy, neem dan contact op met onze Privacy Officer.