Eric van Munster

Na bijna 36 jaar doorgebracht te hebben bij de Koninklijke Marine viel het doek eind 2015 en werd ik met Functioneel Leeftijd Ontslag (FLO) gestuurd. Gedurende mijn loopbaan ben ik allesbehalve een zogenaamd ‘loopbaanvolgend’ medewerker geweest. Ik ben begonnen bij de verbindingsdienst maar zag een grotere uitdaging in de Electronische Oorlogsvoering, hiervoor moest ik wel omscholen naar een ander dienstvak.

Na 16 jaar varen bij ben ik weer omgeschoold, ditmaal tot vliegtuig sensor operator  (VSO) en ben gaan vliegen aan boord van het marinepatrouille vliegtuig, de P3C Orion. In 2015 besloot de voormalige minister van Defensie dat deze vliegtuigen wegbezuinigd gingen worden, hierdoor werd ik gedwongen om wederom voor een ander soort werk te kiezen. Mijn keus is toen gevallen op de ‘sectie stiekem’ in Den Haag, de bedrijfsvoering sprak mij niet aan en het was na 3 jaar dus tijd om weer iets anders te zoeken. Het werd een baan waarbij ik voor alle Krijgsmachtonderdelen met NAVO partners informatie kon uitwisselen en deelnemen aan gezamenlijke projecten binnen de Nederlandse Krijgsmacht en de NAVO.

Na 4 jaar werd ik gedwongen om wederom een andere functie te gaan bekleden en mijn keus is toen gevallen op de afdeling operationele inlichtingen (N2) binnen het hoofdkwartier op het welbekende Curaçao. Uiteindelijk werd mijn functie wegbezuinigd en heb ik mijn diensttijd afgemaakt als Stafofficier Beveiliging van het Caribische gebied binnen de staf.

Naast het vervullen van vakgerichte functies heb ik langdurig deel uitgemaakt van diverse OOO’s, de onderling overleg organen en de huidige medezeggenschap commissies. Sinds 1998 was ik ook vertrouwenspersoon binnen de marine. Ik heb deelgenomen aan een 7-tal missies: Sharp Guard, Deny-Flight, Joint Endeavour, Joint Guard, Noble Anvil, Allied Force en Allied Harvest.

Na de werkzame periode ben ik gaan genieten van mijn vrije tijd en motorrijden is daar een groot onderdeel van geworden. Ik had 35 jaar mijn motorrijbewijs maar had nog nooit een motor bezeten. In het voorjaar van 2016 heb ik de huidige Kawasaki VN900 gekocht en geniet volop van de vrijheid die een motor biedt.

Na deelname als introducee aan het familieweekeinde in Zeeland kwam ik tot de conclusie dat de DVBA een vereniging is waar ik lid van wilde worden. Wat mij vooral aansprak is de laagdrempeligheid en dat ongeacht je afkomst of achtergrond je welkom bent. Bovendien hebben alle leden een achtergrond die in meer of mindere mate zorgt voor een gemeenschappelijk goed. Dat gemeenschappelijk goed is wat de leden verbind en mij aantrekt.

Naast motorrijden houd ik ook van watersport, zo heb ik wedstrijden gezeild op zee met een team op een J24 (zeilboot) en al jaren ben ik met grote regelmaat te vinden op het Friese water. Na enige overwegingen en aansluitende gesprekken met o.a. de Chief heb ik mij verkiesbaar gesteld voor de functie van secretaris. Ik maakte in korte tijd vele bestuurswisselingen mee en ik wil mede zorg dragen voor continuïteit in het bestuur.

Mail de Secretaris

Mail de Secretaris

Bezig met versturen